Jump to content
Sign in to follow this  
Peridot

Dutch

Recommended Posts

Peridot

Hoi,

Ik spreek Nederlands omdat ik Nederlands ben natuurlijk. Dus als er mensen zijn die het leuk vinden om (een beetje) Nederlands te leren kan ik wel wat dingen delen, hè? Nederlands is een hele mooie taal in mijn ogen!

Groetjes,

Peridot

• Like 2

Peridot

HalfFull heeft gereageerd hierop. ^_^

RiRi

Ik wil er gewoon een deel van zijn. Ik heb google vertalen voor Nederlands en Duits gebruikt, maar ik zal waarschijnlijk slechts één post maken omdat ik geen taal ken. lol toen ik Duits in het Duits leerde, dacht ik dat het Nederlands was. hahaha ik gebruikte google translate dus ik hoop dat het niet zo erg is wat ik schreef en dat het een beetje zin heeft gehad. :lol: 

• Like 1

Peridot

I can only see one or two things that are grammatically wrong with what you wrote! :o That's amazing. :lol:

• Like 1

Nesf

Ik spreek geen Nederlands, maar Google Translate spreekt :)

• Like 2

RiRi

@Peridot Thanks. It's cool seeing you write in another language.

So does "hoi" mean "hi" is it informal like hi? Is there a formal way to say "hi" or is it just "hoi" to say "hi" lol I don't know if I explained myself well. For example, English I think has the general "hi" and "hello" (I think hello is more formal, from how I learned it), but Spanish only has "hola" to mean hi or hello. So I guess "hola" isn't formal or informal. However, I do know that other languages like English, have an informal and informal. 

What you wrote in your initial post, I plugged it in Google translate and was able to hear what it sounds like. Pretty cool. :) 

Peridot

Inderdaad "hoi" is hetzelfde als "hi" in het Engels. Maar het ligt er een beetje aan. Soms vind men het niet vervelend om met hoi begroet te worden ook al kent men elkaar niet goed. Ligt aan een aantal factoren.

Indeed "hoi" is the same as "hi" in English. But it kind of depends. Sometimes people don't mind being greeted with hoi even though they don't know someone very well. Depends on a number of factors.

Peridot
10 hours ago, Nesf said:

Ik spreek geen Nederlands, maar Google Translate spreekt :)

Hoi Nesf. :)

Er hoort volgens mij geen komma voor het woord "maar" en er is geen punt aan het einde van de zin. Verder prima!

I think there shouldn't be a comma before the word "but" en there is no period at the end of the sentence. Otherwise it's fine!

• Helpful 1

RiRi

@Peridot Thank you for the translation. I didn't realize until I google translated. :lol:

How do you greet someone you don't know if it's not "hoi?" What do you say instead?

Peridot

lol I said "en" while it should have been "and". :lol:

• Like 1

Peridot
3 hours ago, RiRi said:

@Peridot Thank you for the translation. I didn't realize until I google translated. :lol:

How do you greet someone you don't know if it's not "hoi?" What do you say instead?

Usually "hallo". That's the formal one commonly in use. If you wanted to ask someone something you could say "Hallo, kan ik u wat vragen?" which basically translates to "Hello, could I ask you something?". That way you keep distance and you show respect. Often times people then right away indicate that you don't need to be so formal but it's best to be sure!

Also "u" is very formal. It's "you" in English but the type of "you" where it's "Could I ask you something, sir?" and thus rather formal. Less formal would be "jou" or "je".

Kan ik je wat vragen? Kan ik jou wat vragen?

Jou especially is very informal. Best not to use that in public.

I'll post an audio clip of me speaking Dutch next week or so. :lol: Basic Dutch. Dutch for beginners. :P

• Like 1
  • Helpful 1

RiRi

@Peridot lol :lol: I didn't know "en" is "and" in dutch. I was doing to ask you, but I googled it. Also, would you say Dutch is a phonetic language? Like once you know the alphabet, you're set to be able to read it?

And is Dutch, in general, a language, that's best to go the "formal" way? Like use "je" or "u?"

By the way "en" in Spanish is "in" or "at"

Edited by RiRi

Nesf
9 hours ago, Peridot said:

Usually "hallo". That's the formal one commonly in use. If you wanted to ask someone something you could say "Hallo, kan ik u wat vragen?" which basically translates to "Hello, could I ask you something?". That way you keep distance and you show respect. Often times people then right away indicate that you don't need to be so formal but it's best to be sure!

Also "u" is very formal. It's "you" in English but the type of "you" where it's "Could I ask you something, sir?" and thus rather formal. Less formal would be "jou" or "je".

Kan ik je wat vragen? Kan ik jou wat vragen?

Jou especially is very informal. Best not to use that in public.

I'll post an audio clip of me speaking Dutch next week or so. :lol: Basic Dutch. Dutch for beginners. :P

After "kan" does the other verb (in this case "vragen") have to be at the end of the sentence?

Is "u" the equivalent to "Sie" in German?

Peridot
11 hours ago, Nesf said:

After "kan" does the other verb (in this case "vragen") have to be at the end of the sentence?

Is "u" the equivalent to "Sie" in German?

In this case it has to be, yeah. An example of "kan" (which means can) being after the verb would be "Is het zo dat ik jou iets vragen kan?" which means "Is it so that I can ask you a question?" which is an odd question but it gives you an idea of the grammar.

I don't speak German. :lol: So I'm not sure. :unsure:

I spreek geen Duits. :lol: Dus ik zou het niet kunnen zeggen. :unsure:

• Like 1

Peridot
19 hours ago, RiRi said:

@Peridot lol :lol: I didn't know "en" is "and" in dutch. I was doing to ask you, but I googled it. Also, would you say Dutch is a phonetic language? Like once you know the alphabet, you're set to be able to read it?

And is Dutch, in general, a language, that's best to go the "formal" way? Like use "je" or "u?"

By the way "en" in Spanish is "in" or "at"

En I think also mean in or at in French. But I'm not sure. :unsure: I think there's a few German and French words that have become part of the Dutch language but other than that it's phonetic, yeah.

In the past people told me I was overly polite and stiff. The Dutch are kind of relaxed...in that people are friendly in general. At least when you meet people in public. You sooner get a polite, helpful response than you get something distant. But people like being approached in a respectful manner and one way to do that is to use "u" at first. lol People get irritated when you use it all the time though. People like a relaxed way of communicating. No constant tension...or hesitation. :unsure:

• Like 2

Peridot

Also when you address someone using "u" often times someone might say "Zeg maar je hoor" which translates to something like "It's fine if you say je". Right away someone will try to take the (initial) tension away by saying that. :D

• Like 1

HalfFull
On ‎19‎/‎09‎/‎2017 at 11:24 PM, Peridot said:

HalfFull heeft gereageerd hierop. ^_^

Ik had een Nederlands fraseboek

Peridot
8 minutes ago, HalfFull said:

Ik had een Nederlands fraseboek

Harstikke leuk. :)

Nesf
14 hours ago, Peridot said:

In this case it has to be, yeah. An example of "kan" (which means can) being after the verb would be "Is het zo dat ik jou iets vragen kan?" which means "Is it so that I can ask you a question?" which is an odd question but it gives you an idea of the grammar.

I don't speak German. :lol: So I'm not sure. :unsure:

I spreek geen Duits. :lol: Dus ik zou het niet kunnen zeggen. :unsure:

Yes, that does sound similar to German.

Joie6
On 21/09/2017 at 9:13 PM, Peridot said:

En I think also mean in or at in French. But I'm not sure. :unsure: 

Yes, you're right :)

Peridot
10 hours ago, Joie6 said:

Yes, you're right :)

Merci. ^_^ Or "bedankt" as we Dutch people say. :lol:

Joie6

How do you say "je t'en pris" (you're welcome) in dutch ?

• Like 1

Peridot
On ‎5‎-‎3‎-‎2018 at 4:28 PM, Joie6 said:

How do you say "je t'en pris" (you're welcome) in dutch ?

Sorry it took me so long to respond. Je suis vraiment désolé, Joie6! :( But I didn't see your question until just now.

You're welcome would be "graag gedaan" I guess.  It sort of translates to "I happily did it for you".

More Dutch...

Joie6 is een heel aardig iemand. <--- Joie6 est très sympa.

:lol:

• Like 1

Joie6

Pas de soucis :) = Geen Probleem

jij ook :lol: (Toi aussi)

• Like 1

Peridot

Asperclick is een forum waarop veel interessante, leuke en kleurrijke mensen te vinden zijn.

Zo is er bijvoorbeeld Sirius die zijn nickname vaak eer aan doet. Een vrij ernstige jongeman. Maar dat is voor mij absoluut niet een bron van ergernis. Ik mag hem wel, die Sirius.

Nesf is een vrouw uit Griekenland die van muziek en bier houdt. Riri is Amerikaans en houdt ook van bier en muziek. Net als Nesf en Riri houdt de Française Joie6 ook van muziek. Ze danst en eet bananen en citrusvruchten voor de energie.

Willow is er ook. Een charismatische vrouw die fotografeert en schildert. Asgardian, een sympathieke jongen uit Engeland die bijvoorbeeld van motorsport en films over superhelden houdt.

En zo kan ik nog wel even doorgaan over al die interessante mensen op Asperclick, een forum die ik graag bezoek. ^_^

• Like 1

Sign in to follow this  

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.